Dit nieuws kwam naar buiten via de Belgische websites L’Echo en L’Avenir. Uit de aankondiging bleek ook dat de keten een unieke ‘mysterie burger’ heeft geïntroduceerd. Deze burger geldt als exclusief aanbod voor klanten die ervoor kiezen om met cryptovaluta te betalen.
Hamburgers met meer dan 70 verschillende cryptocurrencies afrekenen
Black & White Burger heeft de krachten gebundeld met Lyzi, een ontwikkelaar van Franse crypto-apps, om deze stap mogelijk te maken. Alle twaalf Belgische vestigingen van de keten zullen naar verwachting betalingen in cryptocurrency accepteren. Deze stap betekent ook een grote mijlpaal voor Lyzi, aangezien het de eerste keer is dat ze een applicatie voor de internationale markt maken.
Mansour Nasr, die aan het hoofd staat van de franchise van de fastfoodketen, zei het volgende: “Black & White is een eigentijds merk dat zich aanpast aan veranderende tijden. Naarmate de crypto-community groeit, willen we ons aanpassen aan de toenemende vraag van klanten die graag in cryptovaluta betalen.” Hij geeft aan dat klanten hun maaltijden met 70 verschillende cryptocurrencies kunnen afrekenen.
Nasr: “Betalingen met crypto kunnen al snel tussen de 2% en 3% van de totale inkomsten vertegenwoordigen”
De fastfoodketen heeft trots aangekondigd dat het de “eerste in België” is die zijn klanten deze betalingsmogelijkheid biedt. Het bedrijf, dat mede is opgericht door de Franse YouTube-ster Ibrahim Tsetchoev, ook bekend als Ibra TV, heeft ook toekomstige samenwerkingen aangekondigd met betrekking tot cryptocurrencies met Ibra TV.
Nasr voorspelde dat betalingen met cryptovaluta al snel tussen de 2% en 3% van de totale inkomsten van het bedrijf in België zouden kunnen vertegenwoordigen. Jerry Agondanou, de manager van de Brusselse tak van Black & White, gaf toe dat het omarmen van crypto-betalingen deels is gedaan om meer bekendheid te genereren.
Kritiek en twijfels
Het nieuws ontkwam echter niet aan kritiek. Verschillende experts spreken hun twijfels uit, zoals Louis Larue, een onderzoeker. Hij merkte op: “Cryptovaluta is erg populair bij jongere generaties. Influencers op social media prijzen het aan als een snelle manier om rijk te worden en geven investeringsadvies. Deze hamburgerketen springt gewoon in op die trend.” Een deskundige van de Universiteit van Göteborg gaf aan dat de hamburgerketen dit puur en alleen doet als onderdeel van de marketingstrategie.
Wat de beweegredenen ook mogen zijn, het blijft een feit dat de adoptie van cryptocurrency weer een stap vooruit heeft gezet. Dat op een moment waar de cryptomarkt het juist zwaar te verduren heeft.
[bitcoingrafiek]